Vragen en antwoorden over het Coronavirus

We houden de situatie voor al onze campings zo goed mogelijk in de gaten en passen de informatie aan zodra nodig!

Updated: 09-07-2021

Wij begrijpen dat u vragen heeft over uw vakantie en corona. Hieronder kunt u antwoorden vinden op de meest gestelde vragen van dit moment. Mocht u het antwoord op uw vraag hier niet vinden, dan kunt u ook contact met ons opnemen.


Ik wil op vakantie in 2021. Waar moet ik rekening mee houden?

Wij kunnen ons voorstellen dat u erg uitkijkt naar uw vakantie in 2021, maar dat u ook twijfels heeft of u deze al moet vastleggen. De zomer van 2021 is tenslotte nog ver weg. De vooruitzichten voor later in het voorjaar en zomer zijn goed en ook vorig jaar hebben we een prachtig hoogseizoen beleefd op de meeste van onze bestemmingen. Bij Allcamps kunt u geheel vrijblijvend uw vakantie vastleggen.

U profiteert namelijk bij heel veel accommodaties van de Allcamps covid garantie. Hierdoor kunt u, in het geval van covid-gerelateerde reisbeperkingen, van 28 tot 2 dagen voor vertrek kosteloos omboeken, en krijgt u een dag voor vertrek zelfs uw geld terug! Lees meer hierover op onze speciale covid garantiepagina.

Wat is het Digitaal Corona Certificaat?
Vanaf 1 juli is het Digitaal Corona Certificaat van toepassing. Het EU Digitaal Corona Certificaat (DCC) maakt het mensen makkelijker om binnen de Europese Unie te reizen tijdens de coronapandemie. Een coronabewijs om te reizen binnen de EU kan zijn: 

  • een negatieve testuitslag;
  • een vaccinatiebewijs; of
  • een bewijs dat u bent hersteld van corona.

Vanaf 1 juli 2021 is het DCC beschikbaar via de CoronaCheck-app. Download de app, upload uw vaccinatiebewijs, negatieve testuitslag of positieve coronatest en u heeft toegang tot de meeste Europese vakantielanden.

Het vaccinatiebewijs dient in de meeste landen minimaal 14 dagen oud te zijn. Let hier goed op. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat u op tijd gevaccineerd bent. Meer over de wachttermijnen per land vindt u op https://reopen.europa.eu/nl/

Bij Allcamps kunt u geheel vrijblijvend uw vakantie vastleggen. U profiteert namelijk bij heel veel accommodaties van de Allcamps covid garantie. Hierdoor kunt u, in het geval van covid-gerelateerde reisbeperkingen, van 28 tot 2 dagen voor vertrek kosteloos omboeken, en krijgt u een dag voor vertrek zelfs uw geld terug! Lees meer hierover op onze speciale covid garantiepagina.

Met onze Covid garantie heeft u in elk geval zorgeloos geboekt én alvast iets leuks om naar uit te kijken!

Is een campingvakantie een veilige manier van vakantie vieren?

Jazeker! Een campingvakantie is een veilige manier van vakantie vieren met een aantal belangrijke voordelen:

  • U bent voornamelijk in de buitenlucht
  • U heeft de ruimte om uw eigen accommodatie heen
  • In de meeste gevallen heeft u eigen sanitair
  • De meeste campingbestemmingen zijn uitstekend met de auto te bereiken. In geval van nood bent u binnen 12 tot 15 uur thuis én bent u niet afhankelijk van ander vervoer 

Bij Allcamps heeft u bovendien de grootste keuze uit rustige én veilige campings in Europa, zodat u samen met uw gezin kunt genieten van de rust en ruimte op een van onze topcampings.


Wat valt er onder jullie Covid Garantie?

Veel van onze accommodaties hebben Covid Garantie. Dit staat per accommodatie duidelijk aangegeven. Covid garantie houdt in dat als uw vakantie niet door kan gaan vanwege Covid gerelateerde reisbeperkingen, wij u de garantie geven dat u uw volledige reissom terugkrijgt! Ook kunt u in dit geval vanaf 4 weken voor aankomst kosteloos omboeken naar een andere bestemming. 

De volgende situaties vallen onder Covid gerelateerde reisbeperkingen: 

  • Er geldt een negatief reisadvies voor uw bestemming

  • De regio waar u woont is in lockdown

  • Uw geboekte camping of accommodatie is wegens corona gesloten

Deze garantie geldt voor boekingen gedurende het hele seizoen. Bekijk hier de voorwaarden.


Wat als ik boek zonder Covid Garantie?

Als u een accommodatie boekt zonder Covid garantie kunt u vanaf 10 dagen voor aankomst omboeken, een voucher of een restitutie van uw reissom krijgen indien:

  • Camping en accommodatie gesloten zijn
  • De camping open is, maar de accommodatie gesloten

In de volgende gevallen kunt u vanaf 10 dagen voor aankomst omboeken of een voucher krijgen:

  • Als er een negatief reisadvies voor uw bestemming geldt
  • Als de regio waar u woont in lockdown is

Zie voor meer informatie de boekingsvoorwaarden. Het is niet mogelijk om uw volledige reissom terug te krijgen.


Wat verstaan jullie onder een negatief reisadvies?

Een negatief reisadvies betekent dat het land van uw bestemming geen toeristen toelaat of dat uw eigen land het reizen naar die bestemming ontraadt.

Als u uw bestemming niet kunt bereiken omdat u door een land moet reizen dat geen toeristen toelaat, valt dit ook onder het negatief reisadvies.  In de bovenstaande gevallen kunt u uw vakantie naar een andere bestemming omboeken of uw geld terugkrijgen conform de voorwaarden van de Covid garantie.


Ik heb al geboekt en twijfel of ik op vakantie durf. Wat kan ik doen?

Wij raden u aan om de situatie af te wachten. In 2020 hebben we gezien dat in alle landen vanaf mei de situatie snel verbeterde. Heel veel mensen zijn toen uiteindelijk met ons op vakantie gaan. Dat kan dit jaar ook weer gebeuren. Zeker nu in heel Europa gevaccineerd wordt. Als u een accommodatie met covid-garantie heeft geboekt, loopt u daarnaast geen enkel risico, omdat u kort voor vertrek kunt omboeken of kosteloos annuleren bij covid-gerelateerde beperkingen. 


Kan ik mijn vakantie uitstellen tot 2022?

Omboeken naar 2022 is alleen mogelijk als er geen goed alternatief beschikbaar is waar u veilig op vakantie kunt in 2021 (waar dus geen Covid-gerelateerde reisbeperkingen gelden).


Ik of één van mijn medereizigers heeft Corona op het moment van vertrek. Wat nu?

Een besmetting met Covid-19 valt niet onder de Allcamps covid-garantie.

Als u Covid-19 heeft, is dit voor de meeste verzekeringsmaatschappijen echter wel een geldige reden om uw vakantie te annuleren. Vergeet daarom niet een annuleringsverzekering af te sluiten en de voorwaarden te controleren.

 

Ik zit in quarantaine en ga bijna op vakantie. Kan ik kosteloos annuleren?

Als u zelf niet besmet bent, maar wel in contact bent geweest met een besmet persoon en daarom in quarantaine zit, is dit geen geldige reden om uw vakantie kosteloos te annuleren. Uiteraard zoeken we graag samen naar een oplossing, zoals bijvoorbeeld het omboeken van uw vakantie. Neem in dat geval zo snel mogelijk contact met ons op, zodat wij u kunnen helpen.

 

Wat als ik in quarantaine moet bij mijn reisbestemming of bij terugkeer in België?

Als de Belgische overheid, of die het land van uw bestemming een quarantaineperiode bij aankomst vereist, valt dit onder het negatief reisadvies, wat betekent dat het advies van de overheid is om niet naar die bestemming af te reizen. In het geval van een negatief reisadvies kunt u uw vakantie kosteloos wijzigen of annuleren, indien u een accommodatie met Allcamps covid-garantie heeft geboekt.

 

Kan ik wel op vakantie als ik niet gevaccineerd ben?

Op dit moment is het niet duidelijk of landen toeristen mogen weigeren als ze geen vaccinatiebewijs hebben en of dit dan ook daadwerkelijk zal worden uitgevoerd. Zodra hierover meer informatie beschikbaar is, kunt u dat hier lezen.

 

Ik wil niet op vakantie als ik niet gevaccineerd ben. Kan ik kosteloos annuleren?

Dit is helaas geen reden om uw vakantie kosteloos te mogen annuleren of omboeken. U heeft tot 1 maart de mogelijkheid om uw vakantie gratis te wijzigen of te annuleren (dit geldt niet voor omboekingen vanuit 2020). Als u besluit te annuleren na 1 maart, gelden de reguliere annuleringsvoorwaarden. 

 

Ik wacht op een vaccin, wat als de oproep in mijn vakantie valt?

We kunnen ons voorstellen dat u graag thuis wilt zijn, zodat u de vaccinatie niet misloopt. Hoewel het geen geldige reden is om uw vakantie kosteloos te annuleren, kijken we graag met u mee om uw  vakantie naar een andere datum in 2021 te verplaatsen. Onze reisspecialisten helpen u met alle plezier verder.

 

Kan ik kosteloos annuleren als ik een negatieve PCR-test moet laten zien bij aankomst?

Als uw vakantiebestemming een negatieve PCR-test vereist, is dit geen geldige reden om uw vakantie kosteloos te annuleren. De kosten van de PCR-test zijn voor uw eigen rekening en het is uw eigen verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de juiste tests worden uitgevoerd.

 

Wat als ik al op reis ben en ik reis van de ene naar de andere bestemming en ik moet een negatieve PCR test kunnen tonen?

Bij de receptie van de bestemming waar u verblijft voor u vertrekt naar de volgende bestemming, kunnen ze u helpen bij het vinden van een testlocatie. De kosten van de PCR-test zijn voor uw eigen rekening en het is uw eigen verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de juiste tests worden uitgevoerd.

 

Welke maatregelen gelden er op de campings?

De maatregelen verschillen per camping en zijn ook aan verandering onderhevig. Alle belangrijke faciliteiten, zoals zwembaden, waren in 2020 gewoon geopend. Er waren vooral extra hygiënemaatregelen getroffen, zoals ontsmettingspunten en een mondmaskerplicht op bepaalde plaatsen op de camping. We kunnen hierover meer duidelijkheid geven als we dichter bij het zomerseizoen komen. Voor meer informatie, ook betreffende de verschillende landen, bekijkt u de website van de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken of de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO).  Extra regels en maatregelen op uw vakantiebestemming zijn geen geldige reden om kosteloos te annuleren.

 

Krijg ik compensatie als niet alle faciliteiten open zijn tijdens mijn vakantie?

Afgelopen jaar is gebleken dat de meeste faciliteiten, zoals het zwembad, gewoon open waren, soms met enige aanpassingen. U ontvangt geen compensatie als faciliteiten op de camping niet open zijn vanwege Covid-19. Wij proberen op onze campingpagina's u zo goed mogelijk te informeren over welke faciliteiten eventueel niet open zijn, maar kunnen niet garanderen dat deze informatie volledig is.

 

Ik wil mijn Coronavoucher inwisselen voor een nieuwe boeking, hoe doe ik dat?

Indien u van ons een Coronavoucher heeft ontvangen, kunt u deze op onze website inwisselen voor een nieuwe vakantie. U dient de voucher voor de vervaldatum in te wisselen. Uw vakantie mag heel 2021 plaatsvinden.

  • U kunt uw nieuwe boeking eenvoudig zelf online maken op onze website
  • U heeft keuze uit het totale aanbod
  • Kies bij betaalmethode voor 'Voucher' en vul uw vouchercode in
  • Als het bedrag van uw voucher hoger is dan uw boekingsbedrag dan blijft het restbedrag beschikbaar op de voucher

Ik heb ervoor gekozen mijn (aan)betaling mee te nemen naar een nieuwe boeking. Hoe werkt dat?

  • U kunt uw nieuwe boeking eenvoudig zelf online maken op onze website
  • U heeft keuze uit het totale aanbod
  • Noteer in het opmerkingenveld uw boekingsnummer van 2020
  • U doet de aanbetaling
  • Wij zetten de betaling van uw 2020 boeking over naar uw boeking voor 2021 en sturen u de bevestiging en factuur.
  • Kosteloos annuleren is voor een omboeking niet mogelijk.